Napędy hybrydowe trafiają do kolejnych generacji poszczególnych modeli samochodów i nie inaczej jest w przypadku Forda. Obecnie rodzina pojazdów z niebieskim owalem na masce powiększa się o kolejne hybrydy: Teraz Focus i Fiesta są dostępne także z napędem mHEV.
Są to tzw. miękkie hybrydy, oznaczane skrótem mHEV (ang. mild Hybrid Electric Vehicle), czyli takie, które nie mogą poruszać się wyłącznie na prąd. O tym, czym dokładnie różnią się poszczególne rodzaje napędów hybrydowych pisaliśmy tutaj, tak więc teraz czas na bliższą prezentację zelektryfikowanej Fiesty i Focusa:
Miękka Hybryda Forda. Na czym to polega?
W obu modelach stosowane są silniki trzycylindrowe benzynowe EcoBoost o mocy 125 KM i 155 KM. Jednak od zwykłych benzyniaków różnią się układem elektrycznym: Zamiast klasycznego alternatora i 12 woltowej instalacji mamy do czynienia ze specjalnym generatorem elektrycznym BISG, który pełni funkcje:
- rozrusznika silnika spalinowego,
- silnika elektrycznego wspomagającego pracę klasycznej jednostki poprzez wzmocnienie jej momentu obrotowego oraz zasilania osprzętu elektrycznego auta,
- urządzenia ładującego akumulatory litowo-jonowe o napięciu 48 V.
Po co taka konfiguracja? Miękkie hybrydy mają dwa podstawowe zadania: zwiększyć moment obrotowy silnika, co przekłada się na lepszą dynamikę jazdy i zredukować zużycie paliwa. Tak też jest w przypadku nowej Fiesty i Focusa. Ich układ elektroniczny sterujący pracą napędu hybrydowego monitoruje sposób jazdy i w zależności od uzyskanych wyników decyduje czy: ładować w trakcie hamowania akumulator, czy może trzeba “pomóc” silnikowi spalinowemu, np. podczas przyspieszania, dodając pewną ilość Nm już od dolnych zakresów obrotów silnika. Takie rozwiązanie sprawia, że niewielki silnik może pracować z większą prędkością obrotową, zatem lepiej reaguje na wciskanie pedału gazu. Oczywiście mówimy tu poprawie parametrów i osiągów w porównaniu do modeli ze zwykłymi silnikami benzynowymi o podobnej pojemności. Inną ciekawą funkcją Fiesty i Focusa mHEV jest szersze działanie układu Start/Stop.
W przeciwieństwie do klasycznych rozwiązań uruchamia się on nie na postoju, ale już przy prędkości poniżej 25km/h. To również źródło dodatkowych oszczędności paliwa.
Focus i Fiesta mHEV. Zmiany nie tylko w silniku
Oba Fordy zostały bogato wyposażone. Dostępne są liczne systemy wspomagające kierowcę i zwiększające bezpieczeństwo czynne i bierne. Są więc “asystenci” parkowania bez użycia rąk, utrzymania samochodu na pasie ruchu, ostrzegania o ruchu poprzecznym, układy awaryjnego hamowania i wiele innych. Miłośnicy wysokiej jakości dźwięku z pewnością docenią systemy nagłośnienia Bang & Olufsen, a dzięki systemowi: FordPass Connect możemy być na bieżąco i z wyprzedzeniem ostrzegani o różnych zagrożeniach na drodze.
Ile kosztuje Focus czy Fiesta mHEV?
Cennik Forda Fiesty mHEV Ecoboost rozpoczyna się na poziomie 73,5 tys. PLN, natomiast w przypadku Focusa mHEV mamy do czynienia z wydatkiem rzędu: 93 tysięcy złotych. Więcej szczegółów dotyczących wyposażenia, cen i możliwości przetestowania tych nowości znajdziecie Państwo na naszej stronie www.
Zapraszamy też do śledzenia naszego bloga i profili społecznościowych, gdzie niebawem napiszemy więcej o kolejnej nowości: hybrydowym Fordzie S-Max!